Zimné verzus letné pneumatiky

Majú význam zimné pneumatiky v období zimy?

       Na túto otázku sa už popísalo nespočet článkov, takže tento bude stručný a viac zameraný na fakty a výhody ako na všeobecné informácie.

  1. Rozdiel medzi letnou a zimnou pneumatikou. Treba si uvedomiť konštrukčný rozdiel medzi zimnou pneumatikou a letnou a z toho vyplývajúce rozdielne vlastnosti pneumatík. Okrem toho, že zimná pneumatika má omnoho viac lamiel (drobných plôšok v oblasti dezénu) a mnohokrát aj viac obvodových a aj priečnych drážok na odvod vody a kašovitého snehu, asi najdôležitejší fakt je, že zimná pneumatika je vyhotovená z mäkšej zmesi. To znamená, že zimná pneumatika je lepšie prispôsobivá povrchu cesty a nerovnostiam aj pri nízkych teplotách ako letná. Letná pneumatika v zime stvrdne a jej priľnavosť k vozovke sa niekoľkonásobne zníži, tým sa zníži aj ovladateľnosť vozidla a bezpečnosť premávky.
  2. Celoročné pneumatiky. o Tejto problematike sa už popísalo veľa právd aj lží. Skutočnosť je taká, že celoročná pneumatika je niečo, čo má čiastočné vlastnosti zimnej a čiastočné vlastnosti letnej pneumatiky. Je to v tom, že má omnoho viac lamiel ako letná pneumatiky, aby sa zlepšil jej záber pri rozbiehaní, resp. pri brzdení. Má trvdú zmes na behúni, aby sa dosiahlo dlhšej životnosti na horúcich letných cestách. je to teda akýsi hybrid, ktorý nemá hlavne v zime potrebné vlastnosti pre vodičov profesionálov. Obuť si na auto celoročné pneumatiky má význam iba pre vodičov, ktorí jazdia ročne málo (do cca 10000km) a nechcú 2x za rok platiť za pneuservisné služby v servise.
  3. Obdobie používania zimných pneumatík. V niektorých štátoch (od 1.2.2009 včetne Slovenskej republiky) je stanovené používanie zimných pneumatík obdobím a kalendárnymi dňami. To znamená, že od istého zákonom stanoveného dňa musia vodiči používať zimné pneumatiky. Skutočnosť je taká, že používať  zimné pneumatiky má význam pri teplotách nižších ako 7°C. Pod touto teplotou sa zimné pneu už nadmerne neopotrebovávajú a ich používanie je ďaleko bezpečnejšie ako letných. 
  4. Kedy je čas prezuť? Nečakajte na termín podĺa zákona, ale ak jazdíte na jeseň často v skorých ranných hodinách, prípadne neskoro v noci, kedy sa teploty blížia k 7°C, kľudne svoje vozidlo prezujte. Zimné pneumatiky sa už neopotrebovávajú rýchlo a neprekvapí vás náhla zmena počasia ani na dlhých cestách. okrem toho sa vyhnete dlhým radom a čakacím dobám v čase sezónneho prezúvania v servisoch.
  5. Aké zimné pneumatiky sú najlepšie? Toto je asi najčastejšie vodičmi kladená otázka. Odpoveď nie je vôbec jednoznačná a jednoduchá. Odhliadnúc od množstva značiek a dezénov je asi najvia určujúcim faktorom konštrukcia pneumatiky. Sú (a nielen pri zimných) 3 základné konštrukčné typy.   Pneumatiky symetrické (obojsmerné), asymetrické (majú určený spôsob montáže) a smerové (majú určený smer rotácie).  Bližšie vysvetlenie ku týmto konštrukčným rozdielom a ich vlastnostiam sa vrátime v niektorom z nasledovných článkov. Takže aké sú najlepšie je ťžko jednoznačne povedať. nedá sa úplne spoliehať ani na výsledky mnohýh renomovaných testovacích firiem, lebo na každé auto môžu inak "sadnúť" úplne iné pneumatiky toho istého rozmeru ako sadli na auto inej značky s iným motorom. Príkladom môže byť, že napr. pneumatiky rozmeru 205/55 R16 značky Michelin vyhrali test na vozidle Volvo, no na vozidle VW Passat pneumatiky toho istého rozmeru najlepšie dopadli od výrobcu Good Year. Dá sa ale takmer s istotou tvrdiť, že pneumatiky nerenomovaných výrobcov, (často zo štátov juhovýchodnej Európy, alebo z krajín východu) budú mať značne horšie vlastnosti. Ak by sa robil priemer v značkách a rozmeroch všetkých testov, iste by uspeli nám dobre známe značky. Preto pri výbere pnumatík na svoje vozidlo je najlepšie poradiť sa v značkovom servise, kde predajcovia vedia podľa potrieb oporučiť najlepšie riešenie pre zákazníka.
  6. Ako hustiť zimné pneumatiky? ďasto sa stretávame s tvrdením vodičov, že na zimu je lepšie hustiť pneumatiky namenšítlak. Toto je obrovský nezmysel! Aj v zime treba hustiť pneumatiky podľa pre jednotlivé vozidlo predpísaných tlakov o výrobcu. Ako už bolo spomínané, zimné pneumatiky sú tehnologicky prispôsobené na prevádzku v zime a netreba ich vlastnosti upravovať napríklad hustením (podhusťovaním). Práve naopak, podhustené pneumatiky nemajú styčnú plochu s vozovkou takú ako správne nahustené a nie sú tak bezpečné ako tie správne hustené. okrem toho podhustené pneumatiky sa nepravidelne opotrebovávajú a nevadržia preto tak dlho ako tie správne používané
  7. Čím hustiť? Opäť sme pri spornej otázke mnohých vodičov. Jedni sú zástancami používania inertných plynov na hustenie, iní sú zástancami hustenia klasickým vzduchom. Mnohí nazývajú inertný plyn Dusík.  Nie je to správne, lebo inertný plyn je obyčajný vzduch zbavený kyslíka. A keďže sa vo vzduchu nachádza okrem kyslíka a množstva iných plynov vo veľkej miere dusík, z tohoto vzišiel nesprávny laický názov pre inertný plyn-Dusík. Používanie inertného plynu má niekoľko výhod. Ak inertný plyn neobsahuje kyslík pneumatiky z vnútra strárnu omnoho pomalšie ako pri vzduchu. Okrem toho pri hustení pneumatík vzduchom v servisoch sa vplyvom stláčania vzduchu kompresorom vytvára vodná para, ktorá sa dostane v malej miere aj do pneumatík a tam sa pri dlhšej jazde ohrieva a mení na paru. Z tohoto dôvodu sa v pneumatike zvyšuje tlak, pneumatika mení svoj tvar a dochádza k nepravidelnému opotrebovávaniu po celom behúni a kratšej životnosti. Ďalšou výhodou používania inertného plynu je, že tým že neobsahuje kyslík, nedochádza ani ku korodovaniu diskov z vnútornej strany. Mnohí si povedia, že majú hliníkové disky a nemá im čo korodovať. mýlia sa, lebo aj hliníkové disky môžu pri poškodení vrchného laku korodovať a potom značne špatia vzhľad auta. Okrem toho je v pätke každej pneumatiky použité pätkové lano, ktoré môže tiež oxidovať a hrdzavieť. Ak teda vylúčime hrdzu z vnútra pneumatiky alebo disku, je jasné, že nie je priestor ani k vzniku netesnosti medzi pneumatikou a diskom a tým k držaniu predpísaného tlaku.
  8. Ako a kedy hustiť - dohusťovať? To záleží od frekvencie používania vozidla. No na každom vozidle, ktoré nestojí celý čas v garáži, treba minimálne 1x za mesiac kontrolovať tlak. Tí vodiči, ktorí majú nahustené pneumatiky inertným plynom môžu v prípade nutnosti dohustiť pneumatiky aj obyčajným vzduchom. Ak dohustenie nepresiahne cca 1/4 objemu pneumatiky, (podĺa výrobcov plynu) nemení objem pneumatiky svoje vlastnosti. No lepšie je prísť v dohľadnej dobe do servisu a dať si pneumatiky nahustiť opäť inertným plynom.
  9. Ako a kde skladovať pneumatiky? Najlepšie a najjednoduchšie je skladovať pneumatiky v servise, kde prezúvate svoje vozidlo. Nie každý pneuservis má na to kapacity a poskytuje túto službu. Tie lepšie servisy vám počas uskladnenia pneumatiky aj umyjú a ošetria špeciálnym roztokom, ktorý počas skladovania pneumatík zabraňuje ich stárnutiu. Ak si skladujete pneumatiky doma, držte sa zásady, že obuté a nahustené pneumatiky na predpísaný tlak je najlepšie skladovať na ležato (najviac 4ks na sebe), no nič nepokazíte skladovaním na stojato. Pri skladovaní samotných pneumatík bez diiskov ich vždy skaldujte na stojato a asi po 1-2 mesiacoch ich vždy pootočte, aby sa nezdeformovali. Inak by ste si mohli "vyrobiť" vajce a vozidlo by vám pri jazde hádzalo hádzalo. Najlepšie skaldovanie je v stojanoch na pneumatiky, ktoré sa v dnešnej dobe dajú kúpiť v mnohých predajniach. Ak máte na niektorej pneumatike defekt a neskladujete ju na disku v stojane, v žiadnom prípade neodkladajte opravu až pred použitím pneumatiky, lebo jej skladovanie bez tlaku ju môže trvale zdeformovať a poškodiť!
  10. Do akej hĺbky dezénu je možné používať zimné pneumatiky? U nás stále platí minimálna hĺbka dezénu po obvode 1,6mm. Túto výšku udáva aj index TWI takmer na všetkých vyrábaných pneumatikách. Naši mocipáni iba odporúčajú nepoužívať v zimnom období pneumatiky s hĺbkou dezénu menšou ako 4mm. V okolitých krajinách je zákonom predpísaná najmenšia povolená hĺbka dezénu 4mm.
Záver
Je správne a hlavne potrebné používať v zimnom období zimné pneumatiky s dostatočnou hĺbkou dezénu! Oceníte to najmä ak sa rýchlom zmenou počasia ocitnete na kašovitom snehu a auto sa stane vplyvom nedobrých pneumatík zle ovládateľné, prípadne neovládateľné.
... a ešte jeden príklad úplne na záver. Jeden môj známy tiež chcel šetriť na nesprávnom mieste a za každú cenu chcel až na minimum dojazdiť zimné pneumatiky. Bol skúsený dlhoročný vodič s praxou cca 500 000km. Pri jednej ceste domov sa zmenilo počasie a na ceste bola kopa kašovitého snehu. Šiel opatrne ale nepočítal s tým, že tesne pred semafórom ho predbehne samovrah na novom Audi A6 s novými pneumatikami, výbavou ABS ESP a ktovie ešte čím. Hoci môj známy brzdil čím sa dalo ba aj očami, NEDOBRZDIL. Škoda na oboch vozidlách 125000,-Sk. Záver policajného vyšetrovania - vinný je voič ktorý búral zozadu, lebo neprispôsobil jazdu stavu a povahe vozovky, nepredvídal.....veď to poznáte. Odvtedy si môj známy pravidelne kupuje nové zimné pneumatiky, lebo sa drží toho, že hoci nabúra iba svojím autom hoci aj v malej rýchlosti, nestojí mu to za tie nervy a jeden obyčajný plastový nárazník aj s robotou stojí ďaleko viac ako sada zimných penumatík. Okrem toho často vozí svoju rodinu a bezpečnosť a zdravie rodiny sa vyčísliť NEDÁ.
Preto nehazardujte v zime na letných alebo zjazdených pneumatikách. Každý máme iba jeden život a jedno zdravie.


« Späť



Created by WMS.sk