Použitie správnych diskov a pneumatík

...takmer chronicky známa veta "Dám si tam väčšie disky a širšie gumy s nižším profilom".

... a nasleduje otázka...

Prečo to nie je povolené a vadí to policajtom?

       Takmer každý vodič (a nejedná sa iba o mladých vodičov), chce mať čo najkrajšie auto a urobí pre to aj nemožné. Meniť vzhľad vozidla "vyťahovaním blatníkov", alebo inými úpravami karosérie je finančne náročné a je určené skôr totálnym fanatikom a odborníkom. Okrem zmeny druhu aj vzhľadu osvetlenia vozidla, je asi najjednoduchšie zmeniť disky a obutie vozidla. A tu sa dostávame ku problému, lebo často sa jedná o nepovolenú úpravu a majitelia to stojí peniaze a často je to spojené s odobratím Osvedčenia o evidencii vozidla (OEV).
       Prečo vlastne tí policajti berú za to techničáky? Lebo každé vozidlo pred uvedením na trh danej krajiny, alebo v našom prípade uvedením na trh Európskej únie, musí prejsť množstvom testov a homologizácií, aby spĺňalo stanovené normy. Pri schvaľovaní vozidla sa samozrejme testujú aj rozmery diskov a pneumatík (ďalej iba "kolies"). Výrobca navrhne a homologizačný úrad schváli, alebo neschváli. Rozmery kolies nebývajú rovnaké ani vrámci jednej značky vozidiel, ba ani pri jednom modeli, ale sa odlišujú podľa motorizácie (výkonu motora), nadstavby vozidla, výbavy a pod. Ľudovo povedané, ak Fábia Junior má povolené rozmery v13" prevedení kolies, ale Fábia 1,4i a aj 1,9TDi má povolené už 2 rozmery v 14" prevedení 165/70 R14 a výkonnejšie 185/60 R14, no a napokon Fábia RS, ktorá má najvýkonnejší motor v modelovej rade, má povolené 195/50 R15 a aj 205/45 R17. A takto je to odlíšené aj u iných značiek áut. Väčšina áut má okrem prvotného (hlavného) rozmeru zapísané v OEV aj alternatívne rozmery diskov a pneumatík, ktoré sa môžu na vozidlo obúvať. Príkladom je už spomínaná Fábia so silnejším motorom. okrem štandartu 165/70 R14, môže použiť 185/60 R14, ale aj 195/50 R15. Pri schvaľovaní alternatívnych rozmerov je podmienkou, že alternatívny rozmer musí byť rozmerovo (priemer pneumatiky a obvod) čo najbližšie pôvodnému rozmeru. Iba vtedy je dodržaná dostatočná bezpečnosť a zaručené správne zobrazovanie rýchlosti a počítanie km.
       Ak si teda majiteľ vozidla svojvoľne dá väčšie, alebo menšie kolesá ako má povolené, zmení svetlú výšku vozidla, jazdné vlastnosti a porušuje spomínané podmienky. Je to brané ako svojvoľný nedovolený zásah do vozidla.
       Pre tých, ktorí si predsa len chcú "vylepšiť" svojho "tátoša" a odlíšiť sa od iných, je tu od minulého roka možnosť ako to urobiť a neprísť do konfliktu so zákomni a ani policajtami. V Slovenskej republike je pár vyškolených osôb, ktoré vedia na základe svojich vedomostí, príslušných katalógov a TUV certifikátov vydať potvrdenie o Schválení alternatívneho rozmeru diskov a pneumatík pre dané vozidlo. S takýmito dokladmi ide majiteľ vozidla na príslušný krajský úrad - odbor dopravy a dá si alternatívu zapísať do OEV (techničáku). Okrem Bratislavy, kde na príslušnom úrade sedí osoba, ktorá robí nemalé problémy so zapísaním do OEV, nie je s tým nikde problém. Napokon, osoba zapisujúca alternatívny rozmer do OEV, nenesie za to nijakú zodpovednosť, lebo nič neschvaľuje, ale iba prevádza samotné zapísanie do OEV. (Úradníckej byrokracii a ľudskej blbosti sa medze nekladú.)
       Čo všetko je potrebné dodržať a splniť, aby bolo majiteľovi vozidla vydané takéto schválenie? V prvom rade si musí majiteľ vozidla vybrať u predajcu také disky (či už zo zliatin, alebo plechové), ktoré majú homologizáciu na dané vozidlo, potom si ich zakúpiť u predajcu a ísť za človekom, ktorý je vyškolený a oprávnený vydávať schválenie na alternatívu. (Často je to priamo človek u predajcu diskov). ten prehliadne vozidlo a odkontroluje, či je všetko podľa predpisov a nariadení výrobcu diskov. Ak sú nariadené úpravy karosérie, či dorazov riadenia a pod. pre konkrétny typ diskov, či sú vykonané správne. ak všetko súhlasí, vydá doklady o schválení alternatívneho rozmeru diskov. Záujemca nesmie zabúdať na to, že alternatívy sú  SR zatiaľ povolené iba na disky od nemeckého výrobcu AEZ group (značky AEZ, DEZENT, DOTZ ENZO). Okrem dokladov o schválení alternatívy musí záujemca ísť na zapísanie aj s dokladom o zakúpení diskov. Ak je všetko v poriadku, nemal by byť žiadny problém, aby záujemcovi okresný úrad - odbor dopravy, zapísal alternatívny rozmer do OEV (TP).
    Potom ostáva iba bezpečne jazdiť a sledovať obdiv vašeho auta.


                                                                                                                   - admin -

« Späť



Created by WMS.sk