Stav vozoviek v SR

Úbohý stav našich ciest je neprehliadnuteľný!

     Po zime je to s našimi cestami viac ako zlé. Nie že by boli pred zimou v omnoho lepšom stave,a le teraz to už hraničí s bezpečnosťou. Všade kam sa pozriete, sú jamy, diery, výtlky a ktovie čo ešte.
     Niekoľko "vyvolených" firiem sa tvári dôležito a pokúša sa opraviť diery na vozovkách, no výsledok je často tragický. Ak je na ceste diera s hĺbkou 1-2cm a po "kvalifikovanej oprave" je na ceste hrbol 1-2cm, tak to bezpečnosti neprispelo, ba práve naopak. V rýchlosti 90k/h sa vozovky dotýka iba malá časť pneumatiky a nerovnosť na vozovke - jamu
vozidlo ľudovo povedané "preskočí". Ak ale v takej rýchlosti vozidlo prejde takým hrbom, tak to je rana na nápravu s častými následkami. Z tohoto teda plynie, že lepšie by bolo neopravovať malé diery po zime. No malá diera takou nezostane a je otázka času kedy sa zväčší na kráter. Za čo ale potom platíme?
      Je na zamyslenie, že cena za užívanie diaľníc a ciest pre motorové vozidlá z roka na rok rastie, no kvalita ciest rapídne klesá.
Kto bol v Nemecku, vie v akom stave sú tam vozovky. A to mnohé z nich sú staršie ako samotný vodiči, lebo boli budované v čase 2.svetovej vojny. Od tej doby technológie a technologické postupy prešli nemalým vývojom a zmenami, tak sa nedá pochopiť prečo nová cesta má potrebu opráv už po 2 rokoch od svojho vybudovania. Pritom je všeobecbe známe, že náklady na vybudovanie 1km novej vozovky sú u nás jedny z najdrahších v Európe a asi aj vo svete. Tvrdenia stavebných spoločností, či niektorých kompetentných politikov, že je to z dôvodu skladby horniny u nás, považujem za nezmysel, lebo napr. severské štáty majú ďaleko tvrdšiu horninu, no dokážu cesty budovať lacnejšie.
      U našich západných susedov (v Českej republike) bola na internete anketa, či by boli vodiči ochotní zaplatiť viac za poplatky za užívanie ciest, ak by boli cesty kvalitnejšie. Drvivá väčšina zúčastnených sa vyjadrila "ZA" s podmienkou, ak by tie peniaze išli výhradne na budovanie a opravy ciest. No česká vláda navrhla riešenie také, že spoplatní pre osobné vozidlá aj cesty 1. a 2. triedy a odtiaľ bude mať ďalšie peniaze. No a toto je asi aj problémom u nás v SR. Politici a následne realizačné firmy sa nechcú zaviazať k tomu, že všetky peniaze preukázateľne pôjdu na stavbu a opravy ciest. Radšej sa vymyslí nejaký nový zákon, ktorý potrebné peniaze od ľudí vytiahne iným spôsobom a bude čo si "deliť".
     Preto nám ostáva iba nádej, že sa niekedy nájde niekto, komu pôjde o našu bezpečnosť a nie o vlastný prospech a kto bude mať čisté svedomie aj poskončení vo svojej funkcii.

     Do tej doby musíme nebezpečne kľučkovať medzi dierami a sporiť si na opravy vozidla.

« Späť



Created by WMS.sk